نقطه زنی یا ردیابی مکانی
نوشته شده توسط : Arfi :)

ردیابی مکانی یا نقطه زنی چیست ؟

در چه مواردی انجام می شود و هزینه آن چقدر است ؟

آیا می توان ردیابی افراد را در دادگاه مطرح کرد ؟

در این مقاله به طور کامل به پاسخ این سوالات می پردازیم

نقطه زنی یا ردیابی مکانی

ردیابی مکانی یا نقطه زنی بی تی اس یعنی چه ؟ و چطور انجام می شود ؟

به طور معمول این نوع ردیابی برای پرونده هایی انجام می شود که نیاز به اطلاعات مکانی متهم در زمان وقوع جرم وجود دارد و فقط در موارد خاص امنیتی مثل سرقت و یا قتل صورت می گیرد .

این اطلاعات توسط آنتن های بی تی اس ارسال می شود ، که این آنتن ها نوعی از تجهیزات مخابراتی هستند که در زمینه شبکه بی سیم در مخابرات فعالیت می کنند . این آنتن ها قابلیت این را دارند که گوشی موبایل خاموش و یا حتی بدون سیم کارت را تا برد 20 تا 60 کیلومتر ردیابی کنند . هرچند برد مفید این آنتن ها به طور معمول بین 5 تا 20 کیلومتر است . در مناطق مختلف این شرایط متفاوت است هر چه منطقه ای که ردیابی در آن جا انجام می شود دارای اجسام بلند تر و متراکم تری مثل ساختمان ها و یا کوه های بلند باشد ، دقت ردیابی و برد آن پایین تر است. این ردیابی به صورت حدودی عمل می کند و اطلاعات دقیق یک فرد را به طور واضح به شما نمی دهد .

نقطه زنی در چه مکان هایی کاربرد دارد ؟

از مهم ترین کاربرد های آنتن های بی تی اس ردیابی گوشی همراه به دلایل مختلف حقوقی و یا کاربرد آن در اداره اگاهی است . گاها ممکن است که دادگاه تصمیم بگیرد از مکان یک گوشی موبایل اطلاع حاصل کند سپس قاضی پرونده درخواست ردیابی توسط آنتن های بی تی اس را می کند . باید توجه کرد که درخواست ردیابی مکانی فقط با دستور قاضی انجام می شود و در هر شرایطی و بدون اجازه دادگاه ممکن نیست و پیگرد قانونی دارد .

در چه مواردی از نقطه زنی استفاده می شود ؟

در صورت اتفاق افتادن جرمی، شخص متهم و یا شاکی برای اثبات ادعای خود ممکن است بخوهند از نقطه زنی استفاده کنند و باید این درخواست در دادگاه مطرح شود . این کار در اکثر مواقع به این دلیل انجام می شود که آن ها ثابت کنند که آیا فرد متهم در زمان وقوع جرم در آن جا حضور داشته و یا خیر . باید توجه داشت که این نوع از ردیابی معمولا مکان ردیابی زا مشخص نمی کند و تنها حوالی آن مکان را مشخص می کند .

آیا ردیابی مکانی سیم کارت گوشی تلفن همراه خاموش امکان پذیر است ؟

برخلاف تصور عموم مردم که فکر می کنند اگر گوشی خود را خاموش کنند یا سیم کارت آن را خارج کنند دیگر امکان ردیابی گوشی وجود ندارد باید گفت که ردیابی موبایل در تمامی برندهای گوشی موبایل حتی در حالت خاموش و بدون سیم کارت امکان پذیر است قابل ذکر است که وجود سیم کارت  های اعتباری داخل گوشی شما ماندد سیم کارت های همراه اول، ایرانسل، رایتل و ... هیچ ارتباطی با برقراری ارتباط با اپراتورهای مخابراتی ندارند و صرفا هویت شما را برای آن اپراتور مشخص می کنند برای اثبات این ادعا می توان توانایی تماس بدون سیم کارت با شماره های اورژانسی را مثال زد .

ردیابی مکانی گوشی موبایل تا چه زمانی امکان پذیر است ؟ و هزینه آن چقدر است ؟

معمولا امکان ردیابی مکانی تا 6 ماه امکان پذیر است اما با توجه به رای و نظر دادگاه ممکن است مدت بیشتری را هم پوشش دهد بر این اساس هزینه های نقطه زنی هم متفاوت است اما با توجه به قوانین جمهوری اسلامی ایان این هزینه جوری تعریف شده اند که در توان تمامی اشخاص در سطوح درامدی مختلف جامعه باشد تا همه بتوانند از حقوق خود بهره مند شوند.

آیا ردیابی مکانی افراد از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، واتساپ و ... در مراجع قضایی امکان پذیر و معتبر است ؟

نقطه زنی در این شبکه های مجازی قابلیت پیگیری قضایی ندارد زیرا در این شبکه ها امکان حذف یا به وجود آوردن اکانت ها و صفحه های غیر واقعی وجود دارد و علاوه بر این سرورهای این شبکه ها در خارج از کشور می باشند و نمی توان تقاضای نقطه زنی کرد و پرونده قابلیت پیگیری قضایی ندارد .





:: موضوعات مرتبط: سیم کارت همراه اول , ,
:: برچسب‌ها: نقطه زنی , ردیابی , سیم کارت , همراه اول ,
:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: